Koniec z bólem łokcia! Poznaj sposoby na pokonanie "łokcia tenisisty".

27 sierpnia, 2023

W tym tygodniu moi drodzy pod lupę wrzucamy tzw. "Łokieć tenisisty"🏓🔍

Łokieć tenisity (z ang. Tennis elbow") to tzw. entezopatia mięśni prostujących nadgarstek, które swój przyczep mają na nadkłykciu bocznym kości ramiennej. Długotrwałe przeciążenia tej grupy w wyniku ruchów "kombinowanych" nadgarstka powodują mikrourazy w miejscu przyczepu mięśni do kości i w konsekwencji przewleķły stan zapalny.

W dalszym etapie dochodzi do przebudowy włókien kolagenowych przyczepu oraz wytworzenia się nowych naczyń krwionośnych tzw. neowaskularyzacji, co paradoksalnie będzie zaburzało ukrwienie, gdyż naczynia te do tej pory nie były obecne w tych miejscach (prościej mówiąc będziemy mieli do czynienia z ich nadmiarem).

Kto jest najbardziej narażony na występowanie ww dysfunkcji❓️

🔸️Osoby długotrwale pracujące przy komputerze
🔸️Fryzjerzy
🔸️Stomatolodzy
🔸️Pracownicy budowlani
🔸️Tenisiści
🔸️Gracze Squasha
🔸️Osoby utrzymujące ciężkie rzeczy na wyprostowanych łokciach np. przenoszenie mebli przy przeprowadzkach (wtedy najbardziej przeciążany jest mięsień prostownik promieniowy krótki nadgarstka, który stabilizuje nadgarstek przy wyprostowanym łokciu)

Jakie objawy towarzyszą "łokciowi tenisisty"❓️

✅️ W tej jednostce chorobowej mamy do czynienia z bólem bocznej strony łokcia który wędruje ku przodowi.
✅️ Miejsce przyczepu będzie zaczerwienione, obrzęknięte i tkliwe przy palpacji
✅️ Ból nasila się przy prostowaniu nadgarstka oraz ściskaniu ręki w pięść
✅️ Ból może pojawiać się również w nocy, a pacjent może zgłaszać również przyspieszone zmęczenie kończyny podczas jej używania
✅️ Jednym z objawów może być również uczucie mrowienia przedramienia od bocznej części łokcia do nadgarstka przy wykonywania ruchów przedramieniem

Jak zdiagnozuję "łokieć tenisisty"❓️

Jak zawsze na początku fundamentem jest zebranie szczegółowego wywiadu oraz przeprowadzenie badania przedmiotowego przez doświadczonego fizjoterapeutę bądź lekarza ortopedę.

W ocenie pomocne mogą być takie testy jak:

⬆️ Test oporowanego wyprostu nadgarstka lub wyprost ekscentryczny nadgarstka
⬆️ Test Mill's nasilenie objawów przez maksymalne rozciągnięcie ( zgięcie w stawie łokciowym- nawrócenie przedramienia- zgięcie dłoniowe nadgarstka. Po osiągnięciu tej pozycji pasywnie prostujemy staw łockiowy.

📍Ważne jest, aby objawy zróżnicować z korzeniem C5, C6 kręgosłupa szyjnego oraz zespołem górnego otworu klatki piersiowej

Pomocne mogą być również badania obrazowe takie jak USG lub RTG w późnej fazie choroby, gdy dojdzie do powstania zwapnień.

Leczenie 🚑

Fizjoterapia łokcia będzie polegać na wsparciu procesu prawidłowej przebudowy tkanki i minimalizowaniu stanu zapalnego ( działanie miejscowe).

Skuteczne w tej kwestii będą takie zabiegi jak:

🟦 Masaż poprzeczny przyczepu
🟦 Masaż głęboki przedziału prostowników,
🟦 Mobilizacje i manipulacje stawu łokciowego
🟦 Ultradźwięki
🟦 Fala uderzeniowa
🟦 Niesteroidowe leki przeciwzapalne

☝️Jednocześnie musimy mieć na celu zmianę biomechaniki ruchu poprzez poprawę stabilności tułowia w taki sposób, aby siła generowana do ruchu nie wychodziła z nadgarstków, a z łopatek.

Zadbać musimy również o prawidłowy balans wszystkich mięśni przedramienia. W przypadku braku poprawy od 6 do 12mc terapii zachowawczej możemy spróbować terapię lekiem sterydowym tzw. blokadę.

Stosowana jest także toksyna botulinowa, która zmiejszy napięcie prostownika promieniowego krótkiego nadgarstka

Jeżeli dolegliwości będą w dalszym ciągu nawracać, możemy rozważyć leczenie operacyjne. Zabieg operacyjny polega na uwolnieniu przyczepu i zlikwidowaniu zmiany zapalnej.

Dobry rezultat przynosi również tzw. fasciotomia prostowników, czyli przecięcie powięzi tego rejonu co uwolni nerwy i naczynia krwionośne, zmniejszając ciśnienie w tym obszarze. Po zabiegu pacjent wypisywany jest tego samego lub nastẹpnego dnia do domu. Do aktywności zadowej może wrócić po 3-ch miesiącach natomiast do aktywności fizycznej po okresie pół roku. Przez cały okres pooperacyjny bardzo ważna jest współpraca z fizjoterapeutą.