Ostroga piętowa - ból pięty, który utrudnia chodzenie!

27 lipca, 2023

Dziś o "ostrodze piętowej🦶" słów kilka...

Jest to narośl kostna w przedniej części guza piętowego, będąca  konsekwencją przewlekłego stanu zapalnego na skutek powtarzanych mikrourazów rozcięgna podeszwowego. Objawia się często porannym bólem, który ustępuje po "rozchodzeniu" i powraca w ciągu dnia po dłuższych aktywnościach w pozycji stojącej.

Pacjent zgłasza "kłujący", pulsujący czasem rozlany na piętę ból pojawiający się przy obciążeniu pięty, później może występować również spoczynkowo.

Bolesne miejsce jest tkliwe również przy  ucisku, czasem obrzęknięte i zaczerwienione.
Ból nasila się również przy uniesieniu palców stopy do góry

Diagnostyka 👀

Diagnostyka opiera się na szczegółowym wywiadzie, palpacji, badaniu elastyczności i siły rozcięgna oraz czasami wykonaniu zdjęcia rentgenowskiego na którym widoczny będzie "haczyk" odchodzący od przedniej części guza piętowego

Czynniki ryzyka rozwoju ostrogi piętowej to m.in:

✅️ Otyłość
✅️ Długotrwałe przebywanie w pozycji stojącej
✅️ Brak elastyczności rozcięgna podeszwowego
✅️ Płaskostopie, szpotawość czy koślawość i związane z nimi niewydolne mięśnie stopy i łydki
✅️ Ograniczony zakres ruchomości w stawach skokowych
✅️ Bieganie po twardym podłożu
✅️ Nieodpowiednio dobrane obuwie (za ciasne lub za duże), buty na wysokim obcasie
✅️ Zmiany w sposobie chodu wynikające z urazu lub wieku i przez to przedłużony kontakt pięty z podłożem

Leczenie👨⚕️:

W 95% przypadków bardzo dobre rezultaty osiągniemy przez leczenie zachowawcze tj:

⬆️ Dbanie o uelastycznianie rozcięgna podeszwowego  i mięśni łydki
⬆️ Aktywowanie mięśni stopy i łydki
⬆️ Dbanie o utrzymanie prawidłowego zakresu ruchomości w stawach skokowych
⬆️ Kontrolowanie masy ciała
⬆️ Dbanie o prawidłowe ukrwienie rozcięgna podeszwowego stosując np. matę do akupresury

W przypadkach nie poddających się powyższej terapii stosować będziemy w następnym kroku:

✔️ Chłodzenie chorego miejsca lodem
✔️ Odciążenie kończyny
✔️ Leki przeciwzapalne niesteroidowe w pierwszej kolejności, potem ewentualnie iniekcja sterydowa

Jeżeli w ciągu od 6 do 12 mc nie uzyskamy poprawy stosując powyższe zalecenia, w ostateczności możemy rozważyć zabieg operacyjny Stosuje się go jednak w bardzo nielicznych przypadkach wyjątkowo niepoddających się leczeniu.

Ciekawostka🤓:

Kiedyś ostrogi usuwano częściej operacyjnie ale efekty były bardzo niezadawalające, gdyż zabieg uszkadzał tkankę tłuszczową w okolicy pięty, która odpowiedzialna jest za amortyzację wstrząsów podczasu lokomocji.

Zapisz się na konsultację
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.